Wat is de impact van een gift aan het Ubbo Emmius Fonds? Enkele onderzoekers, studenten en donateurs vertellen waarom geven aan wetenschap zo belangrijk is en wat dit voor hen betekent.

Romana Schirhagl

Leider onderzoeksgroep Biomedical Engeneering, www.bioanalysis.nl.

Romana Schirhagl ontving in 2016 een prestigieuze Europese beurs, een ECR starting grant, van 1,5 miljoen euro. Een jaar eerder hield ze samen met het UEF een crowdfundingactie voor haar onderzoek om met behulp van nanodiamantjes het gedrag van vrije radicalen in kankercellen te achterhalen. Mede dankzij crowdfunding kon ze de benodigde apparatuur voor haar onderzoek aanschaffen.

‘De crowdfunding heeft me op meer manieren geholpen dan je in eerste instantie zou verwachten. Door de actie kreeg ik wat extra geld op een moment dat ik bijna door mijn reguliere budget heen was. Ook was het heel nuttig om samen te werken met mensen van buiten mijn vakgebied. Nu weet ik veel beter wanneer leken iets wel of niet begrijpen. Bovendien wordt het in subsidieaanvragen steeds belangrijker dat je met de buitenwereld over je onderzoek communiceert. Wij kunnen nu laten zien dat we dat eerder hebben gedaan en dat het algemene publiek ons onderzoek zelfs belangrijk genoeg vind om er geld aan te geven.’ Het project gaf Schirhagl als jonge onderzoeker bovendien relatief veel bekendheid. ‘Dat helpt bij het vinden van mogelijke samenwerkingen met andere onderzoekers. Hoe meer mensen van je bestaan weten, hoe beter.’

Samiksha Ghimire

PhD-onderzoeker met een beurs van het Eric Bleumink Fonds, www.rug.nl/ebf.

De Nepalese Samiksha Ghimire doet een promotieonderzoek naar tuberculose, een ziekte die veel voorkomt in haar vaderland.  ‘Ik werk mee aan de ontwikkeling van een eenvoudige en dus goedkope manier om te monitoren of een patiënt de juiste dosis medicijnen krijgt.’ Voordat ze begon aan dit promotietraject, volgde Ghimire een jaar lang een master in Groningen op eigen kosten. ‘Ik merkte tijdens mijn studie in Nepal dat studenten uit Westerse landen een andere houding hebben ten opzichte van wetenschappelijk onderzoek. Ze zijn kritischer en meer oplossingsgericht. Dat wilde ik ook leren en daarom wilde ik graag naar het buitenland.’ Ze schreef verschillende universiteiten aan en werd geaccepteerd in Groningen. ‘Ik had geen beurs, dus verkocht mijn moeder een stuk land, dat eigenlijk was bedoeld als oudedagsvoorziening. Zo belangrijk vond ze het dat ik dit kon gaan doen. Ik kon van de opbrengst wel studeren, maar voor het dagelijks leven moest ik erbij werken.’ Dankzij de aanbevelingen van haar begeleider Jan-Willem Alffenaar en professor Geny Groothuis kreeg ze voor het tweede jaar van haar master alsnog een beurs van het Eric Bleumink Fonds en ook voor haar gehele promotietraject. Dankzij deze beurs en een beurs van de Stichting OZG kan ze het hele promotietraject afmaken. Na haar promotie gaat Samiksha terug naar Nepal om als wetenschappelijk onderzoeker de overheid te helpen bij de bestrijding van tuberculose. Daarnaast wil ze studenten aan de universiteit leren om op een andere manier met wetenschap om te gaan. ‘Kritischer, creatiever en meer oplossingsgericht, zoals ik in Groningen leer. Dat is belangrijk om de wetenschap in Nepal verder te brengen.’

Lees hier het hele interview met Samiksha Ghimire.

Philip Everts en Ineke Everts-Kuik

Sinds 2000 donateurs van het Eric Bleumink Fonds van het UEF.

Philip Everts en Ineke Everts-Kuik studeerden beide in Groningen en bewaren daar goede herinneringen aan. ‘We willen het nu mogelijk maken dat anderen, ook uit verre landen, dezelfde ervaring opdoen’, vertelt Everts. ‘Onderwijs is de basis voor het leven’, vult Everts-Kuik aan. ‘Als je goed onderwijs hebt gehad, zijn je mogelijkheden tot verdere ontwikkeling beter dan met een slechte basis.’ Everts: ‘Het is een goede manier van ontwikkelingssamenwerking. Investeren in studenten is investeren in de diepte. Dat zijn de mensen waarvan je hoopt dat ze in hun land opklimmen en het verder helpen. Dat gebeurt ook in de praktijk.’

Mladen Popović

Directeur Qumran Instituut en hoogleraar Oude Testament en het vroege Jodendom, www.rug.nl/research/centre-for-religious-studies/qumran-institute/.

De samenwerking tussen Mladen Popović en het Ubbo Emmius Fonds gaat terug tot 2007, toen het fonds het Qumran Instituut min of meer van de ondergang redde. Mede dankzij de hulp van het UEF is het uitgegroeid tot een instituut dat uniek is in de wereld en onderdak biedt aan ongeveer vijftien  onderzoekers en studenten. Een ‘win-winsituatie’ noemt Popović de samenwerking. ‘Door de steun laat het UEF zien hoe verbonden maatschappij en wetenschap zijn. De steun is fantastisch in financiële zin, maar ook wat betreft meedenken. Een alumnikring helpt ons bijvoorbeeld bij de vraag hoe we als instituut kunnen groeien en die groei moeten consolideren. Het fonds heeft ons ook erg goed ondersteund bij de totstandkoming van onze tentoonstelling De Dode Zeerollen in het Drents Museum in 2013. Rond de expositie organiseerden ze bovendien allerlei evenementen voor alumni, donateurs, noem maar op.’

Willem Balder

Student Geneeskunde en JSM-bursaal.

Willem Balder ontving in 2016 een Junior Scientific Masterclass Talent Grant van tienduizend euro. Daarmee kan hij in zijn onderzoek RNA-sequencing inzetten. ‘Ik doe onderzoek naar een Franse familie waarin veel hoog cholesterol voorkomt’, zegt Balder. ‘Dat komt door een foutje in het DNA, maar die mutatie is nog niet gevonden. Daarom kijken we nu naar het RNA, dat het DNA als het ware vertaalt naar de eiwitten waarmee ons lichaam functioneert.’ Balder doet het onderzoek in het kader van een MD/PhD-traject, waarin zijn geneeskundemaster en een uitgebreide onderzoeksstage worden gecombineerd. ‘Normaal gesproken duurt de master drie jaar, nu vijf jaar, waarvan twee jaar fulltime onderzoek. Aan het eind van dat traject heb ik mijn basisartsendiploma en ben ik gepromoveerd.’

Een aantal van deze interviews verscheen eerder in een andere vorm in alumnimagazine Broerstraat 5.